Ještě asi uteče hodně času, než se podaří Čechům vyhnat z hlavy zakořeněnou představu, že vzorný pracovník věnuje práci sto procent pracovní doby. Doba, kdy na pracovištích vládla tuhá disciplína, je sice už dávno pryč, ale její dědictví je stále patrné. A to i v kancelářských firmách, kde zaměstnanci prosedí většinu dne u počítače. Co pomůže udržet koncentraci pracovníků a vysokou produktivitu práce? Jedině efektivně naplánované pravidelné přestávky.
Dobří zaměstnavatelé dobře vědí, že přestávky mají smysl. Samozřejmě nemáme na mysli ten extrém, kdy se zaměstnanec bez udání důvodů vypaří na půl dne z práce. Ale pětiminutová pauza, při níž pracovník navštíví automat na vodu, občerství se, ztratí slovo s kolegou a vrátí se ke své práci, prospívá nejen k větší pohodě samotného zaměstnance, ale také k vyšší efektivitě jeho práce. I když tak činí častěji, než se zdá být zdrávo – třeba jednou za hodinu.
Máme totiž sedavou práci. A k ní patří různé neduhy a trápení, jak fyzického, tak psychického charakteru. Delší sezení a práce na počítači vede k bolestem zad, krku nebo rukou. Člověk by neměl v jedné poloze trávit většinu dne. Už po jedné hodině se doporučuje vstát a ujít pár kroků.
Využívat výdejník vody je také důležité. Dodržovaný pitný režim totiž vede k vyšší svěžesti mysli a také k větší psychické odolnosti zaměstnance. Výdejník na vodu by měl být povinnou výbavou každé kancelářské firmy. A dobrý šéf by měl zaměstnancům připomínat důležitost dodržovat pitný režim.
V neposlední řadě je důležitá socializace zaměstnanců. Kolektivní duch patří mezi motivační prvky. Možnost pobavit se s kolegy a navázat s nimi přátelství je jedním z faktorů pracovní spokojenosti.
Proto neinterpretujte mylně, když vidíte automat na pitnou vodu a před ním hlouček pracovníků v družném hovoru. Nemusí jít o obrázek flákačství, právě naopak. V dnešní době jde o běžný jev viditelný v dobře fungující moderní kancelářské společnosti.