• Požádejte o nabídku
  • Marketingový trik století, který má malou vadu na kráse: znečistil světové oceány

    Zveřejnil ,
    Marketingový trik století, který má malou vadu na kráse: znečistil světové oceány

    Chcete podnikat, ale nejste si jistí, co lidem nabídnout? Přijďte s něčím, co má každý doma zcela zdarma. Zabalte to do plastového obalu, nalepte na to hezkou etiketu a uveďte do prodeje. Za pár let budete svůj produkt prodávat po milionech.

    Nezbytná“ součást každodenního života

    Zní to šíleně? Přesto ale přesně toto jistí podnikavci z Francie zkusili. Svůj produkt doprovodili přímočarou reklamní kampaní, v níž se jim povedlo lidi přesvědčit, že jejich produkt je zdravý, je skvělý, je „šik“. A za deset let zpatnáctinásobili obrat. A nejen to, jejich úspěch inspiroval mnoho dalších podnikavců, kteří přišli na trh s velmi podobným výrobkem. Také oni rychle dosáhli na milionové prodeje.

    Výsledek je impozantní. Dodnes si velká část populace myslí, že tento produkt je nezbytnou součástí našeho každodenního fungování. Že v podstatě bez něj nejde žít. Možná i vy máte tento produkt doma. Jde totiž o balenou vodu.

    Francouzsky stylová voda

    Ještě v roce 1980 byla balená voda spíše raritou. Lidé už byli dávno zvyklí kupovat lahvované limonády, džusy či alkoholové nápoje, ale po stolní vodě poptávka rozhodně nebyla. Každý pil doma vodu z kohoutku. Jeden z největších světových výrobců, francouzský Perrier, v onom zmíněném roce prodal jen 12 milionů výrobků. Pak ale Perrier přišel s průlomovou kampaní, o které již byla řeč. Paradoxně s ní zabodoval v Británii, zemi, která tradičně cítí k Francii spíše nedůvěru. Kampaň ale britské zákazníky přesvědčila, že balená voda Perrier obsahuje to nejlepší, co od něčeho z Francie můžete očekávat: kvalitu, prospěch pro zdraví, styl. Najednou se z něj stala prestižní záležitost – s vodou Perrier byly k vidění celebrity a udavači trendů. Zákazníci tudíž s tímto výrobkem rychle navázali citové pouto. „Perrier se stal pojmem.“, poznamenává Michael Bellas, ředitel společnosti Beverage Marketing Corporation. „Když jste drželi láhev Perrier, něco to o vás říkalo. Pro okolí jste byli modernější, sofistikovanější.“ Na zákazníky zapůsobilo také praktické a pohodlné balení – PET láhev.

    Perrier prodával na konci 80. let už 150 milionů lahví vody ročně. A jak již bylo řečeno dříve, následovaly další úspěšné značky, například Evian, Voss nebo Dasani. A tak se dnes jen v Česku ročně prodá 672 milionů litrů balené vody.

    Nápojové automaty na vodu garantují lepší kvalitu

    Výrobci balené vody však už přece jen mají nejlepší časy za sebou. A to také díky nástupu ekologičtějších výdejníků vody. Balená voda totiž sice je ošetřená a bez obsahu bakterií nebo plísní, ale škodlivé nečistoty se do ní dostávají už jejím nevhodným skladováním. Další velký problém je samozřejmě plastový odpad. Do okolního prostředí, ať už do krajiny nebo přímo do oceánů, je ročně odhozeno 60 milionů lahví.

    Jestliže autoři původního reklamního plánu společnosti Perrier dodnes objíždí marketingové konference a chlubí se genialitou jejich někdejší kampaně, životní prostředí i jejich vinou trpí. Nezbývá než tedy doufat, že meziroční pokles prodeje balené vody (v Česku činí v současnosti 2%) bude rok od roku zřetelnější.